OFICJALNA STRONA PIOTRA LEMAŃCZYKA
Piotr Lemańczyk jest uważany za jednego z najwybitniejszych europejskich basistów jazzowych. Jego droga artystyczna zaczęła się w 1993 roku, kiedy to z kartuskiego środowiska muzycznego powstał jazzowy zespół o nazwie Orange Trane. Po dwóch latach działalności, grupa pojechała na konkurs dla młodych muzyków Jazz Juniors 95 do Krakowa, gdzie zespół został laureatem II miejsca, a Piotra Lemańczyka nagrodzono za indywidualność, kompozycje oraz jako najlepszego instrumentalistę festiwalu. W 1996 roku przeprowadził się do Gdańska. Tam bardzo szybko zaczął współpracę ze znaczącymi nazwiskami świata jazzu takimi jak: Maciej Sikała, Emil Kowalski, Wojciech Staroniewicz czy Leszek Dranicki. Współtworzył gdańskie środowisko jazzowe. Kolejne kroki kariery to koncert na festiwalu Jazz nad Odrą 96 i nagroda za najlepszą kompozycje, oraz Pomorska Jesień Jazzowa 96 , gdzie wraz z zespołem Orange Trane otrzymał "Klucz do Kariery". Po niedługim czasie koncertował już z legendami polskiego jazzu, a byli to: Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Muniak, Zbigniew Namysłowski, Jarosław Śmietana, Piotr Wojtasik, Tomasz Szukalski i innymi. Dołączył do zespołu 0-58, z którym zagrał wiele koncertów w Polsce jak i za granicą. Nie długo po tym, jego droga artystyczna przybrała wymiar międzynarodowy. Rozpoczęła się współpraca z gwiazdami światowego jazzu takimi jak: Randy Brecker /USA/, Mike Stern /USA/, Walter Smith III /USA/, Jerry Bergonzi /USA/, Seamus Blake /USA/, Dave Kikoski /USA/, Tim Hagans /USA/, Brian Melvin /USA/, Gary Novak /USA/, Avishai Cohen-tr /Izrael/, Leni Stern /USA/, Soweto Kinch /GB/ , Leszek Możdżer, Krzesimir Dębski. Nagrał blisko 70 płyt, w tym osiem autorskich, które otrzymały znakomite recenzje w takich magazynach jak Down Beat, JazzTimes, Jazz Forum, Jazzpress, The Guardian. Koncertował w USA, Szwecji, Kanadzie, Izraelu, Malezji, Korei Południowej, Rosji, Singapurze, Bułgarii, Rumunii, Niemczech, Słowacji, Francji, Finlandii, Grecji, Mołdawii, Austrii i wielu innych krajach. Swego czasu był jedynym Europejczykiem nowojorskiego zespołu BEATLEJAZZ. Zawsze wysoko notowany w corocznej ankiecie Jazz Top magazynu Jazz Forum. Piotr Lemańczyk jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym festiwalu Kartuzy Jazz Bass Days.
|
O to chodzi, by zestawić różne światy ze sobą, niekoniecznie obdarowując je terminem |
RECENZJE
Boost Time (2021)"Mamy płytę nagraną przez gitarzystę basowego, w dobrym tego słowa znaczeniu wirtuozerską, bardzo zróżnicowaną, opartą nie tylko o groove, ale przede wszystkim o język współczesnego jazzu, pełen współgrania między instrumentami, eksperymentów rytmicznych i improwizacji. Płyta brzmi świetnie, co jest zasługą tyleż samego lidera co gwiazdorskiego zespołu, który zebrał."
- Maciej Nowotny / Polish Jazz Blogspot "Boost Time to solidny powiew energii w naszym jazzowym polskim świecie, gdzie nieczęsto pojawiają się aż tak wyraziste przykłady kontynuacji stylu określanego niegdyś jako fusion jazz. Oprócz wspomnianego ciekawego stylistyczno-instrumentalnego zwrotu akcji w wykonaniu samego Piotra Lemańczyka dokonuje się tutaj prezentacja – jak harmonijne, zwięźle i energetycznie może brzmieć elektryczny, rozbudowany zespół, który łączy jazzową myśl z rozlicznymi prądami w muzyce. Atrakcyjność wynikająca z doboru środków (chociażby na poziomie instrumentarium i przyjętej stylistyki) może iść w parze z niebanalnością i złożonością kompozycji, a także wykonawczą wirtuozerią, na co również otrzymujemy niezbity dowód."
- Wojciech Sobczak-Wojeński / JazzPress In Simplicity (2020)"To muzyka niosąca ogromny ładunek duchowy, pełna szerokich planów dźwiękowych, zaskakujących zwrotów, osobista i inspirująca."
- Marek Dusza / Audio.com.pl "Piotr Lemańczyk to kompozytor i jeden z najbardziej oryginalnych kontrabasistów na polskiej scenie jazzowej."
"Wirtuozeria i poczucie kreowania wrażliwej stylistyki pochłaniają muzyków zarówno w solowych wybiegach, jak i w kolektywnej symbiozie. Piękna, europejska płyta" - Dionizy Piątkowski / Era Jazzu "Rewelacyjny, światowej klasy album."
- Donos Kulturalny "Takie zestawienie muzyków powoduje dreszczyk ekscytacji jeszcze przed włączeniem nagrań. Rozemocjonowania, które nie mija przez całe pięćdziesiąt minut muzyki, wypełnione ośmioma kompozycjami lidera."
- Krzysztof Komorek / Polish Jazz Blogspot |